Hyppää sisältöön
Näytä kaikki artikkelit

Nopea terveellinen ruoka – 9 ideaa arkeen

Nopea terveellinen ruoka hakusessa? Kokosimme listan helpoista, terveellisistä ruoista jotka sopivat arkeen.

(0) Kommentoi

nopea terveellinen ruoka

Nopea terveellinen ruoka – 9 idean lista

Nopea terveellinen ruoka hakusessa? Kokosimme listan helpoista, terveellisistä ruoista jotka sopivat arkeen. Kun etsinnässäsi on nopea terveellinen ruoka, muista nämä 9 reseptiä!

  1. Helppo wokki
  2. Täyttävä salaatti
  3. Munakas
  4. Paistettu lohi uunijuureksilla
  5. Täytetyt paprikat
  6. Pokebowl lohesta
  7. Linssikeitto
  8. Kevyet kanawrapit
  9. Riisinuudelisalaatti

1. Helppo wokki

Erilaiset wokit ovat täydellinen esimerkki nopeasta ja terveellisestä ruoasta: tämä nopea terveellinen ruoka valmistuu useimmiten jo vartissa. Wokkien täytteet voit valita oman makusi ja ruokavaliosi mukaan – vain mielikuvitus on rajana! Kokeile täytteenä esimerkiksi tofua, katkarapuja tai nautaa ja vaihtele kasviksia sesongin mukaan.

wokki

2. Täyttävä salaatti

Salaatti on terveellisten ruokien klassikko! Terveellistä ruokaa kaipaavan ei kuitenkaan tarvitse tai kannata tyytyä pelkkään jäävuorisalaattiin, kurkkuun ja tomaattiin. Salaatista saat täyttävän ja ruokaisamman kun lisäät täytteeksi esimerkiksi kauden juureksia, kikherneitä, kvinoaa tai vaikkapa kanaa. Jos kaipaat salaattiin kastiketta, voit valmistaa kevyen salaatinkastikkeen helposti maustamattomasta jogurtista, öljystä, suolasta ja pippurista.

salaatti

3. Munakas

Munakas on nopea, terveellinen ruoka joka valmistuu helposti ja maistuu taatusti kaikille. Kananmunien määrää kannattaa vaihdella nälän mukaan: isompaan nälkään yhtä syöjää kohden kannattaa varata 2-3 munaa, pienempään nälkään riittää 1-2. Munakkaan voit myös valmistaa esimerkiksi kahdesta valkuaisesta ja yhdestä keltuaisesta. Munakkaan täytteiksi sopivat esimerkiksi kinkkusuikaleet, rucola, paprika ja kirsikkatomaatit.

munakas

4. Paistettu lohi uunijuureksilla

Lohi on täynnä hyviä rasvoja, tärkeitä vitamiineja ja elimistölle tärkeää seleeniä, ja sitä ja muita kalaruokia kannattaakin syödä vähintään kerran viikkoon. Paistettu lohi syntyy pannulla noin 15 minuutissa samaan aikaan kun uunijuurekset paahtuvat uunissa. Helppoa, nopeaa ja terveellistä siis! Tarjoile lohen ja uunijuuresten kaverina raikasta salaattia.

paistettu lohi

5. Täytetyt paprikat

Kanan jauhelihalla täytetyt paprikat ovat nopea terveellinen vaihtoehto arkiruoaksi. Kanan jauheliha saa tässä reseptissä kaverikseen texmex-henkisen täytteen, joka valmistuu tacomaustetusta tuorejuustosta, tomaattipyreestä, sipulista ja täysjyväriisistä. Mausteiden kanssa ei tässä reseptissä turhaan kursailla, vaan kanan jauheliha saa lisämakua muun muassa persiljasta, mustapippurista ja paprikajauheesta. Valmiiden paprikoiden kanssa voit tarjoilla esimerkiksi uunissa paahdettuja lohkoperunoita.

täytetyt paprikat kanan jauhelihalla

6. Maukas linssikeitto

Alle puolessa tunnissa valmistuva maukas linssikeitto on täydellinen valinta kiireisiin arki-iltoihin. Lämmittävä keitto on helppo valmistaa, eikä tarvittavien raaka-aineiden hinta huimaa päätä. Ja mikä parasta, helppo linssikeitto valmistuu yhdessä kattilassa, joten vältyt tiskivuorelta. Tarjoile valmis keitto tuoreen leivän kanssa ja ripottele keiton pinnalle vielä hiukan korianteria ennen tarjoilua.

nopea terveellinen ruoka linssikeitto

7. Pokebowl lohesta

Kasviksista, riisistä ja valitsemastasi proteiininlähteestä syntyvät trendikkäät kulhoruoat ovat hyvä vaihtoehto, kun viikon ruokalistalle halutaan nopea terveellinen ruoka. Kokoa kulho esimerkiksi tofusta, kanasta tai lohesta, levitä pohjalle riisiä ja valitse muiksi täytteiksi suosikkikasviksiasi. Tässä reseptissä mukaan kulhoon ovat päässeet kevätsipuli, avokado, punasipuli ja kurkku, mutta täytteiksi käyvät myös esimerkiksi porkkana, paprika ja bataatti.

lohibowl

8. Kanawrapit

Tortillalettuihin käärityt kanawrapit ovat helppoa, nopeaa ja terveellistä arkiruokaa! Valitse wrappien täytteet mielesi mukaan – sujauta tortillaletun sisään esimerkiksi salaattia, paprikaa, kukkakaalia ja tomaattia kanan kaveriksi. Kasvisversion saat kun valitset kanan tilalle vaikkapa soijasuikaleita tai tofua. Viimeistele tuoreilla yrteillä ja kevyellä jugurttipohjaisella kastikkeella.

kanawrapit

9. riisinuudelisalaatti

Raikas vietnamilaistyylinen riisinuudelisalaatti on helppoa, täyttävää ja terveellistä! Lime, chili, minttu ja korianteri tekevät salaatista maukkaan, nuudelit ja tofu taas tekevät salaatista ruokaisan. Jos et ole tofun ystävä, salaatin täytteiksi käy hyvin myös naudan tai kanan liha. Viimeistele salaatti kourallisella suolapähkinöitä ja raikas aasialainen makuelämys on valmis!

nopea terveellinen ruoka nuudelisalaatti

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

Hae