Keräsimme listan ja kokosimme 10 helppoa kasvisruokaa

Kasvissyönti on nouseva trendi, josta myös sekasyöjät voivat ottaa vaikutteita omaan ruokavalioonsa. Kasviruokaa on yhtä helppo kokata kuinka mitä tahansa muuta ruokaa. Kasvisruokavaliossa kannattaa kiinnittää huomiota riittävään proteiinin ja raudan saantiin. Hyviä proteiinin lähteitä ovat esimerkiksi erilaiset pavut, linssit, soijarouhe, tofu ja nyhtökaura. Rautaa saa muun muassa pinaatista ja lehtikaalista.

1. Bataattikeitto

Kermainen bataattikeitto on täydellinen lounas tai päivällinen, kun kaipaat kevyttä ateriaa. Jos olet tulisen ruuan ystävä, mausta keittosi inkiväärillä ja chilillä. Koristele keitto siemenillä, pähkinöillä tai krutongeilla mielesi mukaan.

2. Avokadopasta

Avokado sisältää runsaasti hyviä rasvoja ja vitamiineja. Avokadopasta on miedon makunsa ansiosta mieleinen ruoka myös lapsille, mutta halutessasi voit maustaa sitä tulisemmaksi chilillä. Kokeile kesäkurpitsapastaa, jos kaipaat vaihtelua tavalliseen pastaan.

3. Sienirisotto

Pehmeä risotto on helppoa kasvisruokaa parhaimmillaan. Sieniksi voi valita tatteja, kanttarelleja tai herkkusieniä makusi mukaan. Muista käyttää juuri risoton tekemiseen sopivaa riisiä. Kruunaa annos parmesaanilla.

4. Tofusalaatti

Salaatti on terveellinen ja helposti oman jääkaapin aineksista sovellettava ruoka. Tofulla saa salaattiin ruokaisuutta ja proteiinia. Tofua voi käyttää sekä kylmänä että lämpimänä, esimerkiksi pannulla tai uunissa lämmitettynä. Salaattipohjassa kannattaa käyttää mahdollisimman tumman vihreää salaattia kuten pinaattia tai lehtikaalia, sillä mitä tummempi lehti sitä enemmän ravintoaineita.

5. Chili sin carne

Perinteinen meksikolainen ruoka chili con carne taipuu helposti myös kasvisvaihtoehtoon – chili sin carneen. Vaihtamalla jauhelihan soijarouheeseen saat maukkaan kastikkeen kasvisruokavalioon sopivaksi. Tarjoile riisin kanssa ja tortillan täytteenä.

6. Yhden kattilan pasta

Tämä on jokaisen laiskan tiskaajan unelma! Nimensä mukaisesti pasta sekä kastike valmistetaan yhdessä kattilassa, voiko ruuanlaitto mennä enää helpommaksi? Yhden kattilan reseptejä on monia, joten valinnanvaraa riittää moneen makuun.

7. Kookoscurry

Makumatkalle Aasian lämpöön? Helppo kookoscurry on herkullinen yhdistelmä suolaista ja makeaa. Pavut, kikherneet, linssit ja tofu ovat hyviä vaihtoehtoja kastikkeen sekaan. Lisukkeeksi voit valita riisin tai nuudelit. Viimeistele annoksesi korianterilla ja limemehulla!

8. Pinaattimunakas

Nopean munakkaan voi valmistaa joko pannulla tai uunissa. Kananmuna on hyvä proteiinin ja B12-vitamiinin lähde. Vihreät pavut sopivat hyvin pinaatin kaveriksi ja ovat edullisia. Voit myös lisätä fetaa tai vuodenjuustoa sekaan tuomaan makua!

9. Kasvislasagne

Kasvisversion lasagnesta voi tehdä perinteisen lasagnen ohjeella, mutta vaihtaa jauhelihan tilalle soijarouhetta tai nyhtökauraa. Netti on myös pullollaan ihania kasvislasagne-reseptejä, joissa leikitellään värikkäillä ainesosilla. Kokeile vaihtaa lasagnelevyt kesäkurpitsa- tai munakoisosiivuihin!

10. Kukkakaaliwingsit

Jos mielesi tekee kanan siipiä mutta haluat pysytellä kasvislinjalla, kokeile kukkakaaliwingsejä! Vaikka nämä herkut kuulostavat uudelta trendivillitykseltä, ne ovat alunperin espanjalaisia tapaksia eli ei mikään uusi keksintö ollenkaan. Tarjoile lempidippisi kanssa!

Katso Kotiruokakalenterin viikon ruokalistasta lisää vinkkejä niin arkeen kuin viikonloppuun!